RIGHTEOUS-RIGHT

Help one another in righteousness and pity; but do not help one another in sin and rancor (Q.5:2). The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing. (Edmond Burke). Oh! What a tangled web we weave, When first we practice to deceive! (Walter Scott, Marmion VI). If you are not part of the solution …. Then you are part of the problem. War leaves no victors, only victims. … Mankind must remember that peace is not God's gift to his creatures; it is our gift to each other.– Elie Wiesel, Nobel Peace Prize Acceptance Speech, 1986.

Tuesday, March 7, 2017

حیات بعد الممات : ایک عقیدہ، ایک تلاش.

تحریر:  اسرار حسن-
فلوریڈا،  ٣٠  جنوری  ٢٠١٧-

جی ہاں!  ہماری  اس  گفتگو  کا  مرکز  دنیاۓ  آخرت  کی  ایک  تلاش اور  حیات  بعد الممات کے  عقاید  اور  اسکے  خیالات پر  مبنی  تھی-   تقریباً  دنیا  کے  تمام  مذاہب  اسبات  پر  متّفق  ہیں  کہ  جسد  خاکی  کی  موت  کے  بعد  بھی  ایک  زندگی،   ایک  حیات  ہے-   یہ  تصوّر  انکے  ثقافتی  پسمنظر  کے  مطابق  مختلف  مذاہب  میں  مختلف  پیراے  سے  موجود   ہے – مثلا  جزیرہ نما  عرب  کی  ثقافت میں  اس  تصوّر  کا  ذکر  مختلف  ہوگا  بنسبت  افریقہ  اور  آسٹریلیا  اور  ہندوستان  کی  ثقافت  سے-   لیکن  سبھی  ثقافتی  مذاہب  حیات  بعد الممات  کے  تصوّر  پر  متفق  ہیں-  اور  اسی  سے  منسلک  تصوّرات  جنت  اور  جہنم'  روز حشر،  روح و  جسم  کا  دوبارہ  وجود میں  آنا،  سزا  اور  جزا  کا  تصوّر  انکے  ثقافتی  پس منظر  کے  مطابق ،  مختلف  مذاہب  میں  مختلف  طریقے  سے  مروج  ہے- 
(٢ )       میں  گاھے بگاہے  اپنے  دانشور  دوست، لکش میشور  دیال  (Lakshmeshwar) سے  ملتا  رہتا  ھوں-  اور  اسی  قسم  کی  مذہبی، سیاسی، اور  معاشرتی  topics  پر  ہملوگ  طبع آزمایی کرتے  رہتے  ہیں  جو   socialmedia پر  کافی  پسند  کئے  جاتے  ہیں-  مسٹر  دیال اپنی عمر  کی  ٩٣  سال  سے گزر  رہے  ہیں-  وہ  مجھ  سے  صرف  ١٠ سال بڑے ہیں-  چلنے پھرنے  سے  معذور  ہیں،  دن کو  وهیل چیر  پر اور رات اپنے بیڈ  پر ہوتے ہیں،  دونوں  آنکھوں  کی  بینآیی اور  سماعت  تقریباً  جاتی  رہی ہیں؛  لیکن ان  تمام  محرومیوں  کے باوجود  انکا  ذہن آج  بھی  شیلے،  کیٹس،  شکسپیر  اور غالب،  ذوق،  میر تقی میر  کی  شا عری اور  نظم  کی  لا ینوں سے  بھری  پڑی  ہیں -  وہ پرانے  ٹائمز  کے   ICS ہیں  جو بہار گورنمنٹ میں  چیف  سیکرٹری  کی  حثیت  سے ریٹائر ہوۓ  اور پٹنہ  میں اپنی  وائف  کے  انتقال  کے  بعد  امریکا  میں  اپنے  بڑے  بیٹے  سرت دیال  کے  پاس آ گئے-  فلوریڈا  میں  سرت اور میری  رہایش  میں کویی  چھے میل  کا  فاصلہ ہے-  ایک  ہم وطن،  ہم زبان،  ہم کلچر  اور  ہم مذاق  کا  امریکا  میں  مل جانا  ایک  معجزہ  سے  کم  نہیں-   اس  قربت  کو  غنیمت  جانتے  ہوۓ  میں  اس  سے  زیادہ  سے  زیادہ  مستفید  ہونے  کی  کوشش  کرتا  رہتا ھوں-
  (٣)        ایک  گھنٹے  کی  طویل  اور  تشنہ  بات چیت  کے  بعد  ہم  دونوں  ایک  نقطہ  پر  متفق  ہو سکے-  جس  چیز  نے  انسانی  برادری  کو  جنگ  و  جدل  سے  دور  رہ  کر  امن  و آشتی  کی  طرف  راغب  کیا  اسی  ضرورت نے انسان  کو  مذہبی  عقاید  کیطرف  راغب  کیا-  انسانی  معاشرہ  کے  ابتدایی  دور  میں  قدرتی  آفات  سے  بچاؤ  کے  لئے  غاروں  کی  زندگی  میں  خونخوار  جانوروں،  آگ  ابلتے  پہاڑوں ،  آبی  جانوروں،  اور  سمندری  لہروں  سے  بچاؤ   کا  واحد  پناہ  گاہ ان  بھیانک  دیوتاؤں  کی  عبادات  میں  اور  انکی  قربان گاہ  پر  انسانوں  اور  جانوروں  کی  قربانی  میں  تھا-
     تاریخ  عالم  کے  مختلف  ادوار  میں  انسانی  معاشرہ  اپنی  معاشرتی  زندگی  کو  بہتر  سے  بہتر  بنانے  کے  لئے  اپنے  طریقہ  حکمرانی  کو  کبھی  خاندانی  اور  قبایلی،  کبھی  شخصی  بادشاہت ،  کبھی  مذہبی پیشوایی میں،  کبھی  سوشلزم  میں،  کبھی  کمیونزم  میں،  اور  کبھی  جمہور  کی  جمہوریت  میں  تجربہ  کرتی  رہی  ہے-  انسانی  معاشرہ  کی  اس  سیاسی  تجربات  نے  نسل انسانی  کو  یہ  شعور  دیا  کہ  حکمرانی  کا  حق  صرف  محکوم  جمہور کو ہے-  اقتدار عأ لی صرف  جمہور  کے  نمایندوں  پر  مشتمل  پارلیمان  کے  ہاتھوں  میں  ہوتا ہے- 
(٤)       انسانی  تہذیب  و  تمدّن  کے  عروج  کے  ساتھ  ساتھ  انسان  کی  اگلی  ضرورت  روحانی  تھی-  شروع شروع  مذہب  اور  اخلاقیات  کا  ایک  دوسرے  سے  کویی  تعلق  نہ  تھا-   زمینوں  پہاڑوں  اور  دریاؤں  میں  پانے  جانے  والے  قدرتی  اور  آفاقی  آفا ت   نے  پہلے  پہل  دیوتاؤں  کا  روپ  دھارا -  دیوتاؤں  اور  دیومالاؤں  کی  قربان گاہ  پر  زندہ  انسانوں  اور   جانوروں  کی  قربانی  کی  رسم  بنتی  گیئ-   انسانی  جانوں اور  جانوروں  کی  قربانی  کی  رسم  نے مذہبی  پیشواؤں  اور  کاہنوں  کی  ایک  کلاس  کو   جنم دیا -   مذہبی  پیشواؤں  اور  کاہنوں  کے  وجود  میں  آنے  کے  ساتھ  ساتھ  مذہبی  رسومات  اور  عملی  اخلاقیات  اور  ان  سے  مرتب  قوانین  کا  وجود  میں  آنا شروع  ہوا-  اسطرح  مذہب  اور  دین  معاشرہ  میں  ایک  قوت  بنکر ابھرا-   حتیٰ کہ  چرچ  اور  کلیسہ  تاریخ  کے  مختلف  ادوار  میں  حکومتوں  اور  ریاستوں  کے  مد مقابل  بنکر  سامنے  آیے- 
(٥)       کٹر   لا مذہب  بھی  انسانی  معاشرہ  کے  مختلف  ادوار  میں  مذہب  کا  عمل  دخل  دیکھ کر  اسکے ہمہ گیر   اثرات  کے  منکر  نہیں  ہیں-  رنجیدہ  لوگ،  ظلم  کے  ستا ے  لوگ  اور  اپنوں  پیاروں  سے  محروم  لوگوں کے  لئے  مذہب کی  جانب  سے  تسکین آمیز  روحانی  مزدہ  کا  پیغام  مردہ  میں  جان  ڈالنے  کے  مصداق رہا ہے-  یہ  مذہب  ہی  ہے  جس  نے  استاد   اور  والدین  کو  بچوں  کی  تربیت  کے لئے   کارآمد  ذریع  بنایا-  اس نے  غریب  اور  مفلوک  حال  کو  جینے  کا  گر  سکھایا-  اور  دنیا  میں  انکی  لا حاصل  زندگی  کو  آخرت کی  بیش بہا  زندگی  کو  حاصل  کرنے  کا  وسیلہ  بنایا-  بقول  نپو لین  یہ  مذہب  ہی  ہے  جس  نے  غریب  کو  امیروں  کے  قتل  عام سے  روکے  رکھا-   انسانی  معاشرہ  میں  امیر و  غریب  کی  تقسیم  ایک  فطری  عمل  ہے-  کسی  میں  صلاحیت  زیادہ  ہوتی  ہے  تو  کسی  میں  کم-  دنیا  کی  عملی  زندگی  میں اسکا  خمیازہ  بھگتنا  پڑتا  ہے-  لیکن  مذہب ہی  ہے  جو  انکے  نیک  اعمال  کو  رایگان  نہیں  جانے  دیتی-  دنیاوی  خسارے  کا  صلہ  انھیں  آخرت  میں مل ہی   جاتا  ہے-  جس  معاشرہ  میں  حیات بعد الممات  کا  نظریہ  مفقود  ہوتا  ہے،  وہاں  طبقاتی  جنگ  اپنا  سر  اٹھاتی ہے-  جہاں  مذہب  کا  اثر و رسوخ  مفقود ہوگا  وہاں  کمیونزم  اور  سوشلزم  سر اٹھاتی  ہے-  وہاں  نظم  و  ضبط  کا  فقدان  اور  اخلاقیات  کا  جنازہ  نکلتا  ہے-
(٦)       قدرتی  آفات  کے  ان دیکھے  خوف  سے  بچنے  کے  لئے  جب  مذہبی  پیشواؤں  اور  کاہنوں  نے اپنے  اپنے  مذہبی  رسومات  اور عبادات  کا  رسم  و  رواج  جاری  کیا  جب  ہی  سے  مذہبی  رسومات  اور عبادات  حکومت  وقت  اور  ریاستوں  کے  مد مقابل  ایک  قوت اور  طاقت  بنکر  ابھرے-   مذہبی  پیشواووں  نے  عبادات  گزاروں  کو  بتایا   کہ مذہبی  اخلاقیات  اور  رسومات  کے  اصول  انکے  اپنے  مرتب  کردہ  نہیں  ہیں-   بلکہ  خداؤں  کے  جانب  سے  نافذ  کردہ  ہیں-  سوس دیوتا  اہل مصر  کو  آسمانی  قانون  دیتے  ہوۓ  دکھایا  گیا-   شمماس  دیوتا  کو  حمورابی  کے  حوالے  آفاقی  قوانین اھل  بابل  کے  لئے  دیتے  ہوۓ  دکھایا  گیا-  اھل  یہود  کا  خدا  Yahveh  کو  حضرت  موسیٰ کو  وادی سینا میں   TenCommandments دیتے  ہوۓ  دکھایا  گیا-  حضرت  عیساء کو  انجیل  اور  محمّد  عربی  کو  قران  دیتے  ہوۓ  دکھایا  گیا-  تقریباً  تمام  مذاہب  کے  پیروکار،  یہود،  عیسائی،  مسلم  اور  بت پرست  کو  یقین  تھا  کہ  دنیا  کا  ھر   حکمران  دیوتاؤں  اور  خداؤں  کا  نائب  ہے  اور  انپر  دیوتاؤں  کی  آشیرباد  ہے-
(٧ )           اب  ہم  اپنے  اصل  موضوع  "حیات  بعد  الممات"  کیطرف  اتے  ہیں-   باور  کیا  جاتا  ہے  کہ  انسانی  تہذیب  و  تمدّن  کے  ابتدا  سے  جیتنے  بھی  سیاسی،  مذہبی،  معاشرتی،  روحانی  اور  غیر  روحانی etiqadat  و  خیالات  نے  جنم  لیا،  یہ  دراصل  انسانی  زہن  اور  تخیلات  کے  ارٹقائی  دور  کے  پیداوار  ہیں-   یہ  Eteqadat و  تصورات  تاریخ  کے  مختلف  ادوار  میں  ارتقایی  سفر  کرتے  رہے-   باور  کیا  جاتا  ہے  کہ  حیات  بعد  الممات  کا  تصوّر  بھی  ان  ہی  میں  سے  ایک  تصوّر  ہے-   اس  تصوّر  کے  بغیر  دنیا  میں  اخلاقی  قوانین  اور  انصاف  کا  تقاضا  پورا  نہیں  ہوتا-   دنیا  میں  غریب  اور  نادار  پر  کئے  گئے  نا انصافی   کا  صلہ  صرف  حیات  بعد الممات  میں  ہی  ممکن  ہے-  اگر  ہم  اس  تصوّر  کو  دنیا  کے  سارے  مذاہب  سے  نکال  باھر   کریں،  تو  انسانی  تہذیب  و  تمدن   کی  عمارت  بیٹھ  جاےگی-  غریب  نحیف  امیر  و  جابر  سے  اپنے  حوقوق  کے  لئے  برابر  نبرد  آزمایی  کرتا  دکھایی  دیگا-   حیات  بعد الممات  ہی  میں  ظلم  و  نا انصافی  کا  ازالہ  ممکن  ہے-   اسطرح  کا  روحانی  خوراک  انسانی  معاشرہ  کی  سلامتی،  سکون  اور  ترقی  کے  لئے  اتنا  ہی  ضروری  ہے  جتنا  کہ  انسانی  معاملات اور  انصاف  کے  لئے ایک  کارآمد  نظام  حکومت کی ضرورت  ہے-
(٨)       مذہب  کا  یہ  تصوّر  جو  اوپر  بیان  کیا  گیا  یہ  انسانی  معاشرہ  میں  امن  و  امان،  سلامتی  اور  خوشحالی  کے  لئے  اتنا  ہی  ضروری  ہے  جتنا  کہ  سیاسی،  معاشی،  اور  معاشرتی  نظام  کے  حصول  کے  لئے ایک  کامیاب  سیاسی  طرز  حکومت  کا  ہونا  ضروری  ہے-  صدیوں  کے  تجربات  کے  بعد  شخشی  حکومت،  مذہبی پیشوایی  حکومت،   مطلق العنان  حکومت،  کمیونزم،  اور  سوشلزم  کے  ناکام  تجربات  کے  بعد  جمہوری  طرز  حکومت  کو  آج  زیادہ  تر  قوموں  اور  حکومتوں  نے  اپنا  لیا  ہے- 
            حالیہ  صدیوں  میں  مغربی  اقوام  کا   کاروبار  حکومت  سے  مذہب  کو   نکال  باھر  کرنے  کا   تجربہ  جاری  ہے-  انسانی  معاشرہ  کا  میزان  برابر  سیاست  اور  مذہب  کے  امتزاج  پر  قایم  ہے-  مغرب  کا  موجودہ  عمل  اس  میزان  میں  خلال  پیدا  کرنے  کا  مرتکب  ہوگا-  انسانی  سوسائٹی  میں  اس سے  جو  بد نظمی  پیدا  ہو  رہی  ہے  اور  ہوتی  جاےگی،  آھستہ  آھستہ   ہمارے  سامنے  اجاگر  ہو  رہی ہیں -   امریکا  اور  یورپ  میں  مذہب  کو  دیس نکالا  کر  کے  انسانی  نسل  اور  فیملی  کی  تباہی  کا  منظر  ایک  علیحدہ  موضوع  ہے- پھر  کسی  وقت  اسپر  روشنی  ڈالی  جاییگی-   اسوقت  میرا  مطمح  نظر  قاریین  کرام  کو  صرف  یہ  بتانا   ہے  کہ  انسانی  معاشرہ  میں  توازن  کے  لئے  سیاست  اور  مذہب  کا  ہونا  کتنا  ضروری  ہے-   
          مغربی  اقوام  کا  حالیہ  تجربہ  جس  میں   سیاسی  نظم  و  نسق  سے  مذہب  کو  دیس نکالا  کرنے  کا  رحجہان  بڑھتا  جا  رہا  ہے،  یہ  تجربہ   یقینی  طور  پر  قوموں  کی  (سیاسی اور مذہبی)  مادّی   اور  روحانی ضروریات  کے   توازن  کو  مجروح   کردیگا-   اور  بلآخر  یہ  سیاسی  اور  سماجی  تباہی  کا  سبب  بنےگا -   تاریخ عالم  کے  اوراق  ایسے  حالات   و  واقعات  سے خالی  نہیں  ہیں-   فرعون  مصر  کی  سلطنت  ہو  یا  سلطنت  روما،  پرسین  امپائر  ہو  یا  ذار  روس  کا  دبدبہ یا  نازی جرمنی  کی  طاقت ،   یہ سارا  دبدبہ، یہ  ساری  سلطنتیں  اس  لئے  مٹ گین  کہ  انکے  معاشرہ  نے  مذہب  کو  خارج  کرکے  سوسائٹی  کے  توازن کو  بگاڑ  دیا  تھا-  حالیہ  دور  میں  جرمنی،  سوویت یونین  اور  یورپین  یونین  جس  شکست  و  ریخت  کا  شکار  ہیں  یہ  سا رے   اسی  توازن  کے  بگڑنے  کے  سبب  ہیں-    
- O -

No comments:

Post a Comment